انتخاب بهترین چوب ماهیگیری برای تکنیک اسپینینگ در سال 2021

بهترین چوب ماهیگیری

بهترین چوب ماهیگیری

یکی از بزرگترین دغدغه های افراد علاقمندی که تازه با ورزش ماهیگیری آشنا شده اند انتخاب بهترین چوب ماهیگیری متناسب با سبک اجرایی و تکنیک بکارگرفته شده است. قبل از هر اقدامی در گام اول باید ماهی هدف مشخص شده و ترفند صید تخصصی آن ماهی نیزدر نظرگرفته شود . در مباحث مربوط به ماهیگیری همواره نسبت به رفتار تغذیه ای گونه ماهی ها و دسترسی به بسترها ، عمقها و فواصلی که ماهیهای مستقر میشوند نقش تاثیرگذاری در گزینش یک چوب مناسب خواهد داشت.

سبک اسپینینگ با طعمه های مصنوعی یکی از محبوبترین و پرهیجانترین تکنیکها در دنیای جذاب ماهیگیری بشمار رفته و عمدتا” جهت صید ماهیهای مهاجم و گوشتخوار آب شیرین و آبشور بکار میرود.

ماهیهای محبوب و پرطرفداردر آب شیرین نظیر اردک ماهی ،قزل آلا،اسبله ،سوف، سونگ، شیربت زردپر، ماهی سفید دهان گشاد و سایر ماهیهای ساکن در رودخانه ها با تکنیکهای تخصصی منحصر به هر گونه ماهی قابل صید هستند که بالطبع جهت اجرای این تکنیکها چوبهای تخصصی منحصر به هر گونه ملزوم خواهد بود.

توجه داشته باشید که کمپانی های تولید کننده ی چوبهای ماهیگیری با آنالیزمیدانی و مطالعات علمی مبتنی بر تجارب عملی ماهیگیران حرفه ای اقدام به تولید این چوبها طبق استانداردها و الگوهای کاربردی می نمایند و طبق همین استانداردها ما باید چوب مورد نظرمان را گزینش کنیم.

چوبهای تخصصی اسپینینگ باید از نظر پنج  فاکتور اصلی مورد بررسی قرار بگیرند …

1.طول چوب (cm)

 2.اکشن چوب (Action) (سریع Fast، نرم Slow،متوسط Medium )

 3.ضریب خمشی چوب یا منحنی تست قدرت بر اساس نماد پاوند (lbs,lb=454gr)

4 . وزن پرتاپ چوب (Casting weight/gr)

5. قدرت و توان چوب (power) ( متوسط سنگین Medium – heavy، ، متوسط سبک، Medium – light ، سبک light ، خیلی سبک Ultra – light ) و سایر فاکتورها نظیر فرم ساختاری، تعداد قطعات، فرم حلقه ها و رینگها ، الیاف و متریال بکار رفته در ساخت بدنه و نهایتا” وزن چوب در مراحل بعدی باید بررسی شوند. در زیر چند نمونه از چرخهای اسپینینگ را مشاهده خواهید نمود :

بهترین چوب ماهیگیری

جهت مشاهده همه چوبهای ماهیگیری اینجا کلیک کنید

 یکی از شاخصه هایی که خیلی باید دقت کرد توان چوب در وزن پرتاب طعمه است که نباید وزن طعمه از حد توان پرتابی چوب بیشتر باشد که در نهایت باعث آسیب دیدن و شکستن چوب گردد! همچنین شاخص ضریب خمشی (lbs,lb) عمدتا” در چوبهای کپوری ،آبشور و بعضا” چوبهای تخصصی اردک ماهی روی بدنه چوب درج میشود و در سایر چوبها بیشتر به درج مشخصاتی نظیر طول چوب ، توان وزن پرتاب و نهایتا اکشن چوب اکتفا می شود.

برای مثال جهت صید ماهی سوف در دریاچه و سد ها ما به یک چوب سبک با طول 2.70 تا 3 متر ،اکشن فست ، وزن پرتاب 20 تا 40 گرم و رینگهای گشاد نیاز داریم درصورتی که در رودخانه ها و از روی قایق طول چوب 2 تا 2.40 ایده آل خواهد بود.

وبرای صید ماهی قزل آلا در دریاچه و سد ها ما به یک چوب سبک با طول 2.40 تا2.70 متر ،اکشن مدیوم  ، وزن پرتاب 10 تا 30 گرم و رینگهای متوسط نیاز داریم درصورتی که در رودخانه ها و از روی قایق چوب خیلی سبک به طول 1.80تا 2.20 ایده آل خواهد بود.

اما چوبهای اسپینینگ تخصصی آبشور از نظر ساختاری و جنس متریال بکار رفته در ساخت بدنه چوب بسیار پرقدرت تر و مقاومترند و از لحاظ وزنی بدلیل استفاده از الیاف کربنی و شیشه ای متراکم تر اندکی سنگینتر هستند.

برای انتخاب یک چوب اسپینینگ آبشور ساحلی یا قایقی نسبت به مسافت پرتاب و مهار وزن ماهی هدف هنگام مبارزه طول چوب بهتر است 3 تا 3.80 انتخاب شود و روی قایق 2.70 تا 3.40 و توان وزن پرتاب چوب کاملا بستگی به وزن طعمه پرتابی و گونه ماهی هدف خواهد داشت و عمدتا” اکشن بکار رفته فست خواهد بود.

برای مثال برای صید یک ماهی تن بلوفین با طعمه پاپر 200 گرمی از روی قایق یک چوب اکشن فست(6lb (با قدرت پرتاب 160 تا 300 گرم ، پاور سنگین و طول2.70 تا 3.20 ایده آل خواهد بود وبرای صید یک ماهی باراکودا یا شیر با طعمه لور سینک 60 گرمی از روی قایق یک چوب اکشن فست(lb4(با قدرت پرتاب 120 تا 200 گرم ، پاور نیمه سنگین و طول2.70 تا 3 ایده آل خواهد بود.  برای سهولت در انتخاب چوبهای استاندارد ما یک جدول طبق استانداردهای جهانی چوبهای ماهیگیری تخصصی اسپینینگ فراهم کرده ایم که به شما در گزینش بهتر کمک خواهد کرد.

digianzo_saeed
دیدگاه کاربران
6 دیدگاه
  • داود اقدم 10 اکتبر 2021 / 23:44

    سلام
    وقت بخیر ، مطالب عالی و مفیدی درج نمودید خیلی متشکرم

  • مهدی 5 مارس 2023 / 18:59

    سلام. ممنون از این مطلب بسیار مفیدتون. متاسفانه کمی سردرگمم. قبلا کاسی داشتم و حالا قصد خرید یک چوب و چرخ برای ماهیگیری در دریاچه و سدها و گاهی رودخانه های شمال کشور بخصوص گیلان و مازندران دارم. ممنون میشم مشخصات چوب و چرخی معرفی کنید که هم از نظر استحکام و قیمت معقول و خوب باشه و هم من رو از خرید چند چوب مختلف تا حدی بی نیاز کنه، یعنی با همین چوب و چرخ بتونم بیشتر ماهیهای موجود از کولی تا مثلا قزل و اردک ماهی و حتی کپور رو صید کنم. آیا این امکان پذیره؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • digianzo_saeed 6 مارس 2023 / 10:55

      سلام همراه عزیز و گرامی . لطفا با شماره 09018888914 جهت مشاوره تخصصی و راهنمایی در مورد خرید چوب و چرخ ماهیگیری متناسب با بودجه و کیفیت عالی مد نظر شما تماس بگیرید. موفق باشید.

  • عباس 8 سپتامبر 2023 / 12:04

    سلام دوست عزيز..
    شمادراستان گلستان،شهرگرگان مرکزاستان..نمایندگی دارید..

    • digianzo_saeed 28 نوامبر 2023 / 11:16

      سلام. بله. آقای مسرت . گرگان. 09366784104

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *