قوانین ماهیگیری ورزشی : 3 چیز که نباید از ماهیگیر ورزشی بخواهید

چه قوانینی در ماهیگیری ورزشی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنیم؟ ماهیگیری ورزشی ضمن اینکه یک تفریح است ، یک ورزش نیز محسوب می شود و بصورت مفصل در خصوص این مقوله در مقاله ای جداگانه صحبت می کنیم . یک ورزشکار حرفه ای ، طبیعتا برای رشد و پیشرفت تابع یک سری قوانین و مقررات است که باید از آنها تبعیت کند تا بتواند جزو افراد حرفه ای قرار بگیرد . در ماهیگیری ورزشی هم به همین شکل است ، شما اگر می خواهید در یک گروه یا یک تیم حرفه ای ماهیگیری باقی بمانید و حرفه ای تر بشوید ، باید بدانید که چه رفتارهای حرفه ای را باید داشته باشید . طبیعتا در صورت رعایت نکردن این موارد ، کم کم از جمع حرفه ای ها بصورت خودکار کنار می روید . بنابراین قوانین زیر را همیشه با یاد داشته باشید :

1- هیچوقت محل صید ماهی را از ماهیگیر ورزشی نپرسید

خیلی اوقات در گروه های ماهیگیری به ویژه در گروه های تلگرامی یا صفحات اینستاگرام ، بعد از قرار داده شدن یک تصویر از صید و یا رهاسازی یک ماهی بزرگ (سایز) بعد از کلی تعریف و تمجید در نهایت دوستان به این جمله های رنگین می رسند که : داش اینجا کجاست ؟ ای ول از کجا گرفتیش ؟ دستخوش دقیقا کجای کارونه ؟ ماشاالله … کجای ارس هست این ماهی ؟ و … فراموش نکنید که محل ماهیگیری یک چیز محرمانه برای ماهیگیران است و به هیچ عنوان قرار نیست در ملاء عام به شما بگویند که دقیقا از کجا ماهی را گرفته اند .

با توجه به فرهنگ اصیلی که در جامعه فعلی ماهیگیری ما وجود دارد ساده ترین اتفاقی که ممکن است در صورت لو رفتن محل ماهیگیری رخ دهد این است که مردم با تور و سم و تانک و توپ به سراغ نابود کردن محل ماهیگیری می روند . بنابراین اگر شما از ماهیگیری ، محل دقیق ماهیگیری را درخواست کردید بدانید که شما شخص حرفه ای در ماهیگیری نیستید و قوانین ماهیگیری ورزشی را رعایت نکرده اید . این مورد هیچ ارتباطی به بحث رفاقت و دوستی ندارد و یک اصل در حرفه ماهیگیری ورزشی است .

2- هیچوقت فرمول ساخت طعمه های محرمانه را نپرسید

خیلی اوقات پیش می آید که شما در کنار ماهیگیری هستید و او مرتب ماهی های بزرگ صید می کند و شما هیچ چیز صید نمی کنید یا اصلا به قلاب شما نوک زده نمی شود . در بعضا در صفحات شبکه های اجتماعی و تلگرام از ماهیگیری که ماهی های سایز و بزرگ صید کرده است در خصوص اینکه طعمه چه بوده است و از چه موادی در آن استفاده شده است سئوال می شود که این حرکت نیز از نظر فنی ، غیر حرفه ای است . ببینید دوستان وقتی یک ماهیگیر حرفه ای ورزشی سالهای سال و حتی ماه ها برای ساختن و پیدا کردن فرمول یک طعمه بسیار حرفه ای زحمت و مطالعه و البته تجربه کسب می کند ، قرار نیست آن فرمول را حتی به نزدیکترین دوستش به سادگی منتقل کند ! چه برسد به انتشار در فضای مجازی و ….

به همین دلیل پرسیدن فرمول ساخت یک طعمه به هیچ عنوان یک عمل حرفه ای نیست . برای مثال در ماهیگیری تخصصی کپور ، ساخت طعمه های بویله دارای تنوع های بسیار زیادی است که در هر منطقه ، هر نوع آب و هوا و فصل و زمان متغیر است . اگر ماهیگیری با ترکیب کردن 10 نوع ماده مختلف به یک ترکیب اعجازآمیز دست پیدا کرده است ، قرار نیست به شما آن را ارائه بدهد و جزو اسرار کار او محسوب می شود . بنابراین در مرحله دوم پرسیدن ریزه کاری های ساخت طعمه های محرمانه شما را از حرفه ای بودن در ماهیگیری خارج می کند .

3- هیچوقت از وسایل ماهیگیری دیگران استفاده نکنید

نتیجه گیری : اگر رعایت نکنیم چه اتفاقی می افتد ؟

اگر موارد گفته شده را رعایت نکنید چه اتفاقی می افتد ؟ ساده است … شما از گروه حرفه ای ها خارج می شوید … ممکن است کسیکه محل ماهیگیری را از او می پرسید در رودربایستی به شما محل را بگوید اما سعی می کند دیگر با شما ارتباطی نداشته باشد ، در تورها و سفرهای ماهیگیری از شما دعوت نکند . ممکن است شما از وسایل دیگران یکبار استفاده کنید اما ممکن است همان دفعه بار اول و آخری باشد که با آن شخص به ماهیگیری می روید … به شما گفته نمی شود اما دیگر به تور و سفر دعوت نمی شوید و برای شما بهانه آورده می شود و …. بنابراین رعایت کردن این قوانین باعث بقای شما در جمع حرفه ای ها می شود . امیدوارم که بتوانیم روزی با بالاترین سطح فرهنگ در جامعه ورزشی ماهیگیری به ماهیگیری برویم .

با تشکر ویژه از جناب آقای آرش سهرابی ، استاد عزیزم در دوره آموزش ماهیگیری ورزشی مقدماتی بابت در اختیار قرار دادن این اطلاعات مهم.

تشکر ویژه گروه آنزوپلاس از جناب محمد نصیری عزیز بابت این مقاله جذاب.

digianzo_saeed
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *